Alíkoviny

Letadla 2: Hasiči a záchranáři

Když se světově proslulý letecký závodník Prášek dozví, že má poškozený motor a už možná nikdy nebude moci závodit, je nucen zařadit jiný rychlostní stupeň a vrhá se do světa vzdušného boje s požáry. Prášek spojí své síly se záchranářským a hasičským veteránem, vrtulníkem Strážcem Břitvou, a s jeho odvážným týmem, jehož členy jsou mimo jiné odvážná hasička Kapka, nákladní vrtulník Větrník, bývalý vojenský dopravní letoun Cabbie či veselá parta neohrožených terénních vozítek, která si říkají Kouřoví skokani. Společně se tento nebojácný tým pouští do boje s rozsáhlým lesním požárem a Prášek zjišťuje, co je třeba k tomu, aby se z vás stal skutečný hrdina. Nový animák uvidíte v českých kinech od 16. července 2014.

z filmu Letadla 2: Prášek Skočdopole, slavný závodník, musí zvolnit tempo a tak se rozhodne pro výcvik u Zásahové jednotky národního parku Písty jako Jednomotorový vzdušný tanker (JVT). | foto: Falcon

Alíkova soutěž

Do 31.7.2014 hrajeme v nové soutěži o dárky s motivy filmu Letadla 2.

soutěž k filmu Letadla 2

Letadla 2: Hasiči a záchranáři je novým komediálně-dobrodružným filmem o druhých šancích, ve kterém se představuje elitní tým hasičských letadel, jež svůj život zasvětila ochraně historického Národního parku Písty před lesními požáry.

Štáb filmu se na natáčení důkladně připravil, aby zajistil věrohodnost příběhu. Vedou výroby k tomu říká: "Zjistili jsme, že práškovací letadla, kterými jsme se při tvorbě Práška inspirovali, se také používají při likvidacích lesních požárů. Letadlo, známé jako JVT – jednomotorový vzdušný tanker – je tím nejmenším z letadel, určených k boji s lesními požáry. Kromě toho, prvním funkčním vzdušným tankerem bylo přestavěné práškovací letadlo, které poprvé zasahovalo v národním parku Mendocino v roce 1955. Boj s ohněm má zkrátka Prášek takříkajíc v krvi."

Tvůrci si také uvědomili, že práškovací letadlo, ze kterého se stal rychlostní závodník, by pravděpodobně mělo jisté problémy. "Prášek se opravdu hodně snažil, aby se stal závodníkem," míní režisér filmu, Bobs Gannaway, "což by ve skutečnosti vystavilo jeho motor velkému namáhání a teoreticky mohlo způsobit poškození."

Tyto přípravy tvůrce přivedly až k samotnému příběhu o Práškově druhé šanci. A protože měl vstoupit mezi řady vzdušných hasičů, rozhodli se tvůrci filmu zjistit o tomto světě co nejvíce informací od těch, kteří se v něm každodenně pohybují.

Záchranáři jsou skuteční hrdinové. "Jsme ohromeni jejich nasazením," říká Gannaway. "Jsou to odvážní, silní a hrdinní lidé, kteří každý den bojují s ohněm – létají s letadly v takřka bojových podmínkách, nebo z nich skáčou do velice malých prostor uprostřed lesa, obklopeni plameny. Chtěli jsme, aby se na náš film podívali a řekli si 'ano, tohle zachytili správně, takové to přesně je.' Proto jsme jim celý film věnovali, protože jsme se do těch lidí prostě zamilovali."

"Chtěli jsme složit poctu hrdinství těch lidí, a také skutečnosti, že riskují své životy pro lidi, které ani neznají," dodává scenárista Jeff Howard.

Po odhalení, které mu navždy změní život, se Prášek pokouší posunout do další kapitoly svého života. Rozhodne se opustit pohodlný život ve svém rodném Vrtulákově i přátele, kterých si cení nade vše, a vydá se na leteckou základnu národního parku Písty, kde se setká s celou řadou rozmanitých postav, které navždy změní jeho život.

Vše začíná tehdy, když se světově proslulý letecký závodník Prášek Skočdopole vrací na konci další úspěšné závodní sezóny do rodného Vrtulákova. Bývalé práškovací letadlo si užívá úspěchů ve své nové kariéře, dokud mu osudný trénink nepřekazí veškeré plány zraněním, jež jeho kariéru závodníka definitivně ukončí.

Prášek je velice odolný a poctivě postavený vzdušný tanker. Jako závodník je nucen vydat ze sebe zhruba 140 procent toho, na co byl navržený, a svou převodovku tak vystavuje obrovské námaze. A proto dojde k tomu, že uprostřed jednoho letu selže. Je na vrcholku své kariéry a selže.

"Nejprve si odmítá připustit pravdu," říká režisér Bobs Gannaway. "Snaží se jednoho večera dokázat, že na to stále má, a nakonec havaruje a způsobí ve Vrtulákově požár."

Tato nehoda dá do pohybu celou řadu událostí, které ohrožují budoucnost Práškova rodného města. Přinucen zařadit nižší rychlostní stupeň se rozhodne cvičit s leteckými hasiči z letecké základny národního parku Písty jako jednomotorový vzdušný tanker (JVT).

Tvůrci se už do oblak vydali ve filmu Letadla, ale letecká cesta, na kterou se měl vydat ve filmu Letadla 2: Hasiči a záchranáři, měla být naprosto odlišná. Letadla v tomhle filmu nezávodí – nepohybují se rychle zleva doprava. Bojují s požáry – klesají střemhlav, stoupají a dělají výkruty – takže po letecké stránce jde o mnohem náročnější prvky

Proto se tvůrci setkali se skutečnými leteckými hasiči, aby pochopili, jakým způsobem létají. "Mají velice specifický styl létání – museli jsme si rozkreslit výšku a směr letu každého z letadel ve scéně," říká filmový poradce McKinley. "Skutečně jsme chtěli ukázat, že jde v podstatě o letecký balet – věc pečlivé choreografie s krásnými letadly a vrtulníky, které se ladně pohybují před kamerou."

Stejně tak chtěli tvůrci filmu demonstrovat také přátelství, které měli možnost vidět mezi skutečnými hasiči. "Na prvním místě je vždy tým," říká McKinley. "Chtěli jsme to demonstrovat vizuálně tím, že zaměříme pozornost na jednu postavu, která vletí do záběru s postavou další – obě vzájemně spolupracují."

Fotogalerie

"Naše postavy jsou na zemi legrační a zábavné," pokračuje McKinley. "Ale ve vzduchu se z nich stávají naprostí profesionálové a jsou ve svém oboru špičkou. Takže jsme museli zajistit, aby i jejich létání působilo velice profesionálně."

Jednou z taktik, se kterými tvůrcům filmu McKinley pomáhal, bylo zajistit, že se letadla pohybují skutečně odpovídajícími rychlostmi. "V podstatě ve všech případech se nám to podařilo dodržet," prozrazuje. "Startují skutečnými rychlostmi, klesají skutečnými rychlostmi."

Tvůrčí tým do animace zapracoval také obrovské náklady, se kterými letadla létají – ať už se jedná o vodu, hasicí materiál či tým kouřových skokanů – jejich let tomu musel odpovídat. "Nebudete moci stoupat příliš rychle. Nastoupat do patřičné výšky vám bude chvíli trvat."

Ve filmu Letadla 2: Hasiči a záchranáři se poprvé objevují také vrtulníky. Jak Strážce Břitva, tak Větrník jsou pro děj filmu klíčoví, a proto museli létat naprosto dokonale. Tvůrci filmu si proto na pomoc povolali toho nejlepšího akrobatického pilota vrtulníků, jaký existuje – Chucka Aarona. Ten má na svém kontě titul Pilot roku od Mezinárodní vrtulníkové asociace, létá už více než 42 let a nalétal přes 20 tisíc letových hodin. "Požádali mě, jestli bych se podíval na jejich film a na storyboardy a řekl jim, zda se vrtulníky pohybují uvěřitelně a věrohodně," říká Aaron. "Film tak nabývá na autenticitě a realističnosti."

"Měli jsme možnost se Chucka ptát na cokoliv," pochvaluje si Mackay. "Měl jsem na něj spoustu otázek stran fyziky rotorů a toho, jak se ovládá jejich náklon. Věděli jsme, že pokud se nám podaří vše správně pochopit, budeme to schopni správně zanimovat."

Aaron sehrál v přípravách filmu klíčovou roli a pomohl jeho tvůrcům posunout letecké možnosti jejich vrtulníků na zcela novou úroveň. "Prohlásil, že bychom měli zvládnout vše, co zvládají skutečné vrtulníky," vzpomíná Mackay. "Mohou létat do stran, zatáčet doleva i doprava, mohou létat vzhůru nohama a dělat loopingy."

Scéna, v níž se Břitva snaží zachránit Práška, vyžadovala řadu náročných manévrů. "Létá v ní do stran i pozpátku," říká McKinley. "Je to rozhodně styl letu vrtulníku, nikoliv letadla – a celou tu sekvenci vše posouvá o úroveň výše."

Celý tým dokonce skutečně experimentoval s dálkově ovládanými modely vrtulníků, aby získal povědomí o klíčových úhlech. "Přemítali jsme, pod jakým úhlem přichází vrtulník o vztlak a havaruje," říká Mackay. "Zjistili jsme, že je větší, než byste očekávali – ale jakmile ho překročíte, je pád velice rychle neodvratný."

Mackay strávil množství času studiem havárií vrtulníků, aby se připravil na scénu, v níž jednu z klíčových postav potká porucha. "Vidíte ho, jak bez problémů odstartuje, ale pak se cosi přihodí," říká Mackay. "Ztratí kontrolu a začne rotovat a zřítí se na zem přímo před kamerou."

Aaron, který je první osobou, jež od FAA obdržela certifikát k akrobatickému létání s vrtulníkem, tvůrčí tým nejen pochválil za to, že se jim podařilo vrtulníkový let dokonale vystihnout, ale říká navíc, že je mu příběh o druhých šancích velice blízký. "Byl jsem zcela ztracený. Zkoušel jsem se živit jako řidič kamionů, vysokozdvižného vozíku, jako tesař – vystřídal jsem 10 různých zaměstnání za dva roky, než jsem měl možnost svézt se ve vrtulníku. Pak už nebylo co řešit."

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Diskuse

prášek

Souhlasím baví mě i meho bratraúžasný film

Prášek je roztomilej

Ten film je nejlepší!!! jednička je upa bestovní! Je to fakt...

Re: Prášek je roztomilej

máš pravdu moc heskej film to je sem skoro brečela

počet příspěvků: 3, poslední 22.07.2014 16:45

Vstup do diskuse

Jinde na Alíkovi